agroturystyka portal agroturystyka
gospodarstwa agroturystyczne
kwatery agro turystyka
Start
Oferty
Artykuły
Organizacje
Kategoryzacja
Linki
FAQ
Kontakt

Wyszukiwarka
Nazwa:
Kategoria:
Miejscowość:
Województwo:

Od 1.12.2006 odwiedziło nas
licznikliczniklicznikliczniklicznikliczniklicznik
osób. Dziękujemy.

Logowanie





Zapomniałeś hasło
Nie masz konta? Załóż sobie

Polecane:
Przeczytaj też: Kolonia, jedno z najstarszych miast w Europie

Wybrzeże Słupskie PDF Drukuj Email

Wybrzeże Słupskie to doskonałe miejsce na wypoczynek przez cały rok.


 Czyste plaże nad Bałtykiem, Słowiński Park Narodowy, drogi rowerowe i szlaki kajakowe w Krainie w Kratę to tylko niektóre atrakcje. Słupsk to stolica regionu z bogatą historią i atrakcjami turystycznymi. Jedną z nich - przede wszystkim dla licznego na świecie grona miłośników komunikacji miejskiej, jest Szlak słupskich tramwajów.


Zapraszamy od odwiedzenia naszego miasta i do spaceru po jego ulicach w poszukiwaniu śladów dawnej komunikacji tramwajowej. Elektryczne wozy jeździły w Słupsku od 1910 do 1959 roku. Do tej pory zachowały się miejsca, gdzie doskonale widać pozostałości po systemie tramwajowym. Informacje na temat słupskich tramwajów także na stronach internetowych miłośników słupskiej komunikacji na portalu www.slupsk.eco.pl oraz w punktach informacji turystycznej miasta.

 

Pierwsze tramwaje
Miasto Słupsk na początku 19-tego wieku rozrosło się tak, że mieszkańcy i władze pomyślały o uruchomieniu komunikacji tramwajowej. Słupsk stał się europejskim miastem. Posiadał wtedy szerokie ulice i aleje, duże place i wiele terenów parkowych. Oprócz kilku kościołów i bram miejskich z czasów średniowiecza miało raczej nowoczesny wygląd. Na początku ubiegłego stulecia powstało wiele neogotyckich budynków - nowy ratusz, kościół, siedziba powiatu (największego w Prusach), budynek izby gospodarczej i synagoga. W centrum miasta znajdowało się ponad 100 barokowych kamienic. Przewidywano budowę linii kolejek elektrycznych o szerokości toru 1000mm.


Na początku 1910 roku rozpoczęto budowę, przebudowując również historyczny drewniany Most Kowalski, który jednak zatrzymał swój dawny wygląd, ale został wzmocniony. Koszty budowy wynosiły 350 tysięcy marek. Sieć tramwajowa była z wyjątkiem odcinka Dworzec- Rynek Starego Miasta przede wszystkim jednotorowa. Układanie torów na Starym Mieście sprawiało problemy głownie z powodu ciasnych ulic, najmniejszy promień skrętu jaki zastosowano to 14 metrów.


Na początku były tylko trzy linie do dyspozycji: Zajezdnia znajdowała się bok elektrowni na ulicy Amtstrasse. W 1913 roku podjęto decyzję o budowie nowych trzech linii. Z powodu kryzysu wywołanego hiperinflacją planów nie zrealizowano, a nawet przejściowo zamknięto komunikację. Jednak już dwa lata później otwarto nowe linie. Wtedy też sieć tramwajowa miała największą w swej historii długość- 8,6 km, a długość wszystkich torów wynosiła 10 km. Tak pozostało aż do likwidacji tramwajów w 1959 roku. Tramwaje jeździły co 7 minut na większości linii. Dane z roku 1930 podają 1130000 pasażerów.
Miasto przetrwało wojnę prawie bez zniszczeń, i dopiero po zakończeniu rokowań całe centrum miasta zostało wypalone przez Armię Czerwoną. Tramwaje jednak stopniowo uruchamiano.. Odcinek od zajezdni i od dworca do centrum miasta był już w użyciu od 1945 roku. Zakupiono nowe tramwaje z Chorzowa typu N. Jeden z nich do dzisiaj jeździ po Bydgoszczy. Likwidacja trakcji to rok 1959. Mówi się o konieczności ogromnych remontów całej sieci i jej całkowitej przebudowy, co uczyniło całe przedsięwzięcie raczej nieopłacalnym. Do tej pory nie zachował się prawdopodobnie żaden słupski tramwaj sprzed wojny, ale są jeszcze miejsca, które przypominają historię słupskiej komunikacji. Oprowadza po nich turystyczny Szlak słupskich tramwajów.


Szlak słupskich tramwajów
Naszą wędrówkę rozpoczynamy na ul. Nowobramskiej, gdzie tramwajowe szyny wmontowano w bruk. Słupszczanie poszukują teraz starego wozu, który mógłby tam stanąć. Przez pobliskie przejście podziemne przechodzimy wzdłuż skweru im. Pierwszych Słupszczan do al. Wojska Polskiego. Tam tez kiedyś jeździły tramwaje. Przechodzimy na sąsiednią al. Sienkiewicza, gdzie w Ośrodku Informacji Turystycznej możemy otrzymać tramwajowy stempel. Kierując się ul. Kopernika docieramy do dawnej zajezdni tramwajowej. Dzisiaj przebiega tam ulica Tramwajowa. Warto zwrócić uwagę na rzeźbione tramwaje na drzwiach dawnej zajezdni. Wracając ulicą Kopernika, nie skręcając w Al. Sienkiewicza, idąc prosto ul. Grodzką dochodzimy do starego Rynku, gdzie kiedyś była tzw. tramwajowa mijanka. Z pobliskiego przystanku autobusem linii nr 1 (w kierunku Gdyńskiej) docieramy trasą dawnej tramwajowej linii A na ul. Arciszewskiego. Tam do dzisiaj zachowały się słupy trakcji tramwajowej. Później mostkami w Parku Kultury i Wypoczynku wracamy do śródmieścia Słupska. Po drodze warto odwiedzić Muzeum Pomorza Środkowego.


 Wybrzeże Słupskie to jeden z najpiękniejszych regionów Polski.
Niespotykane osobliwości przyrody, leczniczy nadmorski klimat, bogata kultura, a także przyjaźni turystom mieszkańcy - to tylko niektóre gwarancje dobrego wypoczynku. Na Wybrzeżu Słupskim nie sposób się nudzić.
Tylko tutaj poznacie smak Bałtyku, północnego wiatru i nadmorskie zagadki przyrody czy kultury. Zobaczycie olbrzymie ruchome wydmy nazywane Saharą Północy, unikatową faunę i florę Słowińskiego Parku Narodowego, nieskażone lasy i jeziora wokół Kępic oraz najstarsze w Europie, nadal pracujące elektrownie wodne w Dolinie Słupi. Odkryjecie tajemnice bursztynu, promenadę Ustki, zabytki Słupska i niezwykłą "Krainę w Kratę", spotkacie kulturę kaszubską i słowińską, a także nurty współczesnej sztuki. W Ustce i Rowach zobaczycie rybackie kutry i morskie latarnie wskazujące im drogę, klifowe brzegi, piaszczyste plaże oraz Morze Bałtyckie ze swym niepowtarzalnym charakterem.
To doskonałe miejsce dla każdego turysty. Leżenie "plackiem" na plaży, spacery nadmorskim brzegiem to tylko jedna z możliwości, Wypoczynek aktywny zapewnią szlaki rowerowe, kajakarskie i piesze. Wybrzeże Słupskie to także raj dla wędkarzy, ornitologów i miłośników przyrody.
Poznacie mieszkańców i ich zwyczaje, zgiełk kurortów i spokój wsi oraz "rodzinną atmosferę" towarzyskiego Dwumiasta: Słupska i Ustki. Sami mieszkańcy Wybrzeża Słupskiego mówią, że są podobni do Skandynawów, bo smaga ich ten sam sztormowy wiatr. Tak naprawdę to jednak wybuchowa, pełna niespodzianek mieszanka ludzi ze wszystkich stron Polski, którzy przyjechali tu często tuż po II wojnie światowej. Od lat zgodnie twierdzą, że ich nowa, Mała Ojczyzna to turystyczna perła.
W Ustce bite są autentyczne monety - usteckie denary. Historia naszego regionu wykazuje, że przed wiekami właśnie taka moneta była w obiegu na tych terenach. Józef Jaskuła z Muzeum Ziemi Usteckiej postanowił przybliżyć mieszkańcom kurortu i wczasowiczom odwiedzającym naszą miejscowość historię monety. Na dolnej promenadzie znajduje się mennica, gdzie zainteresowani mogą nabyć denara. Na awersie umieszczono wizerunek mewy lecącej nad plażą w Ustce, a na rewersie jest herb kurortu i napis "Stolpus Mundus". To średniowieczna łacińska nazwa Ustki, która znaczy tyle co Słupioujście.
Pizza Słupska.- to lokalna marka gastronomiczna.
W Słupsku funkcjonuje blisko 30-ści pizzerii, a tradycje wypieku tego dania w mieście sięgają lat 70-tych ubiegłego wieku. Wtedy słupska gastronomia przeżywała rozkwit, a kucharze znad Słupi nawiązywali liczne kontakty - także z włoskimi kolegami.
Już wtedy w menu słynnych Karczm Słupskich w całej Europie pojawił się placek słowiński. Okazało się bowiem, że mieszkańcy Pomorza już przed wiekami podobnie jak Włosi wypiekali placek z farszem złożonym z tego co w gospodarstwie zostało. Okazuje się, że pizza to nie tylko tradycyjne danie włoskie, ale także potrawa od dawna znana na Kaszubach.
Pizza Słupska charakteryzuje się farszem z kiszoną kapustą i boczkiem. Niebawem dostępna będzie w kilkunastu słupskich pizzeriach. Słupska Pizza pojawi się również w wydawnictwach reklamujących miasto i Wybrzeże Słupskie.


Cenne i ważne uwagi:
TELEFONIA
Całe Wybrzeże Słupskie obejmuje telekomunikacyjna strefa numeracyjna 0-59. Nie zapomnij dzwoniąc na miejscowy numer stacjonarny z komórki, wybrać kodu Polski i strefy słupskiej: +48 59 i nr telefonu. Operatorzy telefonii komórkowych zadbali o dokładną sieć stacji, które pozwalają używać telefonu bezprzewodowego nawet na morzu - kilka kilometrów od brzegu. Braki w zasiągu mogą natomiast wystąpić w lasach Wybrzeża Słupskiego. Należy także zwracać uwagę na sieć obsługującą naszą komórkę na plażach i w czasie wypraw morskich. Czasami, przy sprzyjających warunkach pogodowych wasza "komórka" może zasygnalizować obecność operatora telefonii z Niemiec, Danii czy Szwecji. W większości nawet mniejszych miejscowości Wybrzeża Słupskiego spotkacie automaty telefoniczne przyjmujące karty i chipy.
PŁATNE PARKOWANIE I REMONTY
Mieszkańcy Słupska chcą, aby ich miasto było czyste dlatego ograniczają ruch samochodowy w śródmieściu - w dni powszednie w godzinach od 9 do 17 parkowanie jest płatne. Za pół godziny zapłacimy 50 groszy, za godzinę złotówkę. Sezonowe opłaty za parkowanie obwiązują także w Ustce na ulicach po wschodniej stronie kurortu.
Listę bezpiecznych parkingów przygotowuje co roku policja i rozprowadza wśród turystów na miejscu.
Stan dróg w miastach i powiecie słupskim nie jest zły jednak samorządy z myślą właśnie m.in. o turystach cały czas remontują nawierzchnie. Większość prac prowadzona jest wiosną i jesienią. Jednak czasami zdarza się, że konieczne jest prowadzenie remontu przez cały rok wtedy także latem musicie liczyć się z objazdami. Do końca 2005 roku potrwa modernizacja jednej z głównych arterii Słupska - ul. Poznańskiej. Oznacza to utrudnienia dla turystów wjeżdżających do Słupska i dalej nad morze, od strony Miastka z kierunku Wielkopolski i Dolnego Śląska.
SKLEPY
W sezonie sklepy w miejscowościach nadmorskich otwarte są do późnego wieczora. W Słupsku i Ustce każdej nocy dyżuruje kilka sklepów spożywczych i oczywiście obsługa stacji benzynowych. Duża część sklepów czynna jest także w niedzielę - jednak te spoza branży spożywczej w mniejszym stopniu. Ceny bardzo różne - im bardziej atrakcyjna miejscowość tym drożej. Jak w całej Polsce w Słupsku i Ustce znajdziemy dyskonty i hipermarkety.
TRANSPORT PUBLICZNY
Komunikacja regionalna oparta jest na połączeniach kolejowych ze Szczecinka, Miastka i Kępic do Słupska oraz ze Słupska do Ustki, a także linii Gdańsk Szczecin. Połączenia autobusowe zapewnia kilkunastu przewoźników: m.in. PKS Słupsk, Dana, Rami i Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku. Autobusy docierają do większości miejscowości, praktycznie przez cały rok. Połączenie Słupska i Ustki obsługują cztery firmy - ich autobusy odjeżdżają z obu miast co kilkanaście minut. Wadą jest jedynie brak kursów późną nocą.
STACJE RADIOWE i TELEWIZYJNE
Na Wybrzeżu Słupskim można odbierać wszystkie stacje radiowe o zasięgu ogólnopolskim. Lokalne i regionalne to Polskie Radio Koszalin, Polskie Radio Gdański i Radio Vigor. W każdej z nich podawane są prognozy pogody, informacje i porady dla turystów.
Z naziemnych nadajników rozsyłane są dwa programy telewizji publicznej i podstawowy program Polsatu. W większości hoteli, pensjonatów i gościńców Wybrzeża Słupskiego turyści mogą liczyć na telewizje satelitarną. W Ustce i w Słupsku rozwinięta jest sieć telewizji kablowej - dostępnej także w hotelach.

Choć Wybrzeże Słupskie jest bezpiecznym regionem, to przebywanie wielu turystów na niewielkim obszarze kusi wszelkiego rodzaju złodziei i oszustów. Zapewne nic się nie stanie przy zachowaniu podstawowych środków ostrożności. Zostawiając samochód na parkingu czy ulicy pamiętajcie o zamknięciu drzwi i najlepiej zabierzcie kosztowne rzeczy ze sobą. Polecamy strzeżone parkingi. Dbajcie o swój bagaż czy rowery w czasie poznawania atrakcji naszego regionu. Malownicze, nadmorskie drogi są niezwykle urokliwie, ale łatwo zapomnieć, że bardzo wąskie. Dostosujcie więc prędkość do warunków jazdy. Pamiętajcie także o obowiązku używania jesienią i zimą świateł mijania.
Gdyby - odpukać! - przytrafiło się Wam nieszczęście słupscy policjanci z pewnością pomogą. Telefon alarmowy 997, 112 lub 059/ 848 01 11.

Informacja turystyczna
Nawigator Ustka - to bezpłatny przewodnik niezbędny każdemu kto odwiedza Wybrzeże Słupskie. Zawiera podstawowe informacje przydatne turystom. Na 8-miu stronach formatu A-4 znajdują się mapy, opisy atrakcji turystycznych, pomysły na wieczorne eskapady i kalendarz letnich imprez na Wybrzeżu Słupskim.
Nawigator Ustka drukowany jest w niespotykanym do tej pory na Wybrzeżu Słupskim nakładzie - 100 tysięcy egzemplarzy. W sezonie letnim co tydzień do usteckich sklepów, barów i hoteli, a przede wszystkim - dzięki hostessom - na promenadę trafia 10 tysięcy egzemplarzy informatora. Nawigator Ustka pojawia się w najczęściej odwiedzanych przez turystów miejscach kurortu. Tak wysoki nakład gwarantuje nam dotarcie do każdej rodziny wypoczywającej w Ustce.
Wszystkie wydawnictwa opracowane są zgodnie z zaleceniami Polskiej Organizacji Turystycznej.
  Przeczytaj też: Kolonia, jedno z najstarszych miast w Europie
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Portal Agroturystyka, designed Anhor Wrocław